5 mitów na temat picia świeżych soków warzywno-owocowych

wpis w: Blog | 0

Z jednej strony picie soków jest przedstawiane jako zdrowy nawyk i uzupełnienie cennych składników odżywczych w naszej diecie. Z drugiej strony pojawiają się także negatywne opinie na temat sokowania. Poznajcie 5 mitów na temat picia soków warzywno-owocowych i dowiedzcie się dlaczego są one nieprawdziwe.

5 mitów na temat picia świeżych soków warzywno-owocowych

  1. Soki są niezdrowe, bo nie mająchia błonnika

Po pierwsze są soki które zawierają pewne ilości błonnika. Wszystko zależy od klarowności soku. Im sok bardziej mętny tym błonnika więcej. Często wyciskarki mają różne sitka, dzięki którym możemy decydować jaką klarowność soku chcemy uzyskać. Po drugie brak błonnika może być zaletą, gdyż dzięki temu sok nie musi być trawiony przez organizm, co daje odpoczynek układowi trawiennemu i przyśpiesza wchłanianie składników odżywczych. W praktyce oznacza to, że sok jest szybkim zastrzykiem witamin i minerałów. Oczywiście nie oznacza to, że mamy unikać błonnika w diecie. Jak najbardziej należy spożywać od 20 do 40 gram błonnika dzienne pozyskując go z warzyw, owoców, zbóż i nasion. Chcesz znaleźć wyciskarkę, która wyciska orzechy i zielone liście? Koniecznie zobacz ten wpis.

  1. Soki to same węglowodany

Często można usłyszeć, że soki to same cukry i w związku z czym nie należy ich spożywać. Po pierwsze węglowodany to nic złego i więcej można przeczytać o tym w pkt. 3 ale wszystko zależy też od tego, z czego robimy soki. Niewiele osób wie, że soki można także robić z nasion i orzechów, które są dobrym źródłem białka i tłuszczy. Można także dodawać do soków awokado, które jest bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Dobrą praktyką jest np. dodawanie do gotowych soków nasion chia lub zmielonego siemienia lnianego, które będą dobrym źródłem kwasów Omega3, niezbędnych w naszej diecie.

  1. Soki to puste kalorie

Razem z opinią, że soki to same cukry, pojawia się określenie, że są to puste kalorie. W tym przypadku kluczowe znaczenie ma sposób przygotowania i obróbki soku. Na pewno mniej wartości odżywczych mają soki z sokowirówek, ze względu na podwyższoną temperaturę w trakcie procesu, która niszczy część naturalnych enzymów i witamin. Kolejnym aspektem jest pasteryzacja soków, która już niemal całkowicie eliminuje enzymy i witaminy podatne na wysoką temperaturę. Dlatego najlepiej pić świeżo wyciskane soki wykonane w wyciskarce wolnoobrotowej, które gwarantują nam bogactwo dobrze przyswajalnych enzymów i mikroelementów. Więcej korzyści na temat sokowania poznasz w tym artykule.

  1. Soki nie mają kalorii

Z drugiej strony, ponieważ soki często są przedstawiane jako zdrowe i przyspieszające przemianę materii, cześć osób postrzega je jako niskokaloryczne lub nawet pozbawione kalorii posiłki. Soki oczywiście mają kalorie, co prawda mniej niż oryginalne warzywa i owoce z których pochodzą, jednak koniecznie należy je uwzględniać w swoim dziennym bilansie kalorycznym. W zależności od uwodnienia surowców i rodzaju wyciskarki z ok 1,5 kilograma owoców i warzyw powstaje 500ml soku.

  1. Detoksem sokowym można zastąpić normalną dietę.

Detoks sokowy to świetny sposób na oczyszczenie organizmu i odciążenie układu trawiennego, jednak należy go traktować jako krótkotrwałą dietę o znacznej restrykcji kalorycznej. Detoks sokowy nie powinien być kontynuowany dłużej niż 2 tygodnie aby nie uniknąć niedoborów, które przy tak niskokalorycznej diecie są nieuniknione na dłuższą metę. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat detoksu sokowego? Przeczytaj wpis Jak przeprowadzić detoks sokowy

Zostaw Komentarz